sobota, 13 września 2014

[51] Laura


Tytuł: Laura ♥ Autor: J.K. Johansson ♥ Seria: Miasteczko Palokaski
Tom: ♥ Wydawnictwo: Literackie ♥ Data wydania: 3 lipca 2014 ♥ Stron: 252
Ocena: 4/6

Akcja powieści dzieje się w Palokaski, niewielkim fińskim miasteczku. W nieznanych okolicznościach znika Laura, uczennica tamtejszego liceum. Choć jest to wiadomość wstrząsająca dla mieszkańców, każdy sądzi, że po kilku dniach dziewczyna odnajdzie się. Kilka dni mija, a jej wciąż nie ma. Tylko Miia, była policjantka i obecna pani pedagog uważa, że coś złego przydarzyło się Laurze. Postanawia przeprowadzić śledztwo. 

Przyznaję, że "Laura" jest moim pierwszym spotkaniem z tego typu literaturą. Kryminałów nigdy nie czytałam i wzbraniałam się przed tym, jak tylko mogłam. Uważałam, że na pewno mi się nie spodobają i trzymałam się z dala od tego gatunku. W końcu postanowiłam sięgnąć po "Laurę", a wybór okazał się trafny.

Jeśli ktoś lubi czytać tekst ze skrzydełek okładki, na pewno zauważy, że tak naprawdę J.K. Johansson to nie nazwisko autora, a pseudonim, pod którym kryją się fińscy autorzy, na co dzień piszący scenariusze filmowe. Szczerze mówiąc, nigdy nie darzyłam wielką miłością książek, które a) Nie mają na okładce prawdziwego nazwiska autora, lecz pseudonim, b) Są pracą zbiorową. Co do punktu b - prace zbiorowe zawsze kojarzyły mi się z czymś chaotycznym, nieogarniętym. Tutaj, przyznaję, wyszło to dobrze. Bardzo dobrze! 

Narratorem jest Miia Pohjavirta, która jest postacią dobrze wykreowaną. Posiada przeszłość, o której dowiadujemy się na kartach powieści (chociażby to, że była kiedyś policjantką), oraz ciekawą osobowość. Główną bohaterkę cechuje miłość do portali społecznościowych, głównie facebooka (czyżby to była moja dawno zaginiona bliźniaczka?). Bohaterowie powieści są autentyczni. Nie są wyidealizowani, jak to bywa w przypadku wielu książek. Mają swoje wady i zalety. Od początku pokochałam Nikka, brata głównej bohaterki, właśnie za to, że jest on bardzo ludzki. 

Podczas czytania książki towarzyszą niesamowite emocje. Jest dużo akcji, a cała fabuła jest bardzo wciągająca. Choć powieść w niektórych momentach jest bardzo przewidywalna i aż chciałoby się krzyczeć "No przecież to logiczne!", jest książką, którą czyta się z zapartym tchem. Jest przyjemna w odbiorze i ani się obejrzymy, a już jesteśmy przy ostatnich stronach. 

Książkę polecam dosłownie każdemu. Jest ona wprost idealną pozycją, jeśli chodzi o pierwsze spotkanie z takim gatunkiem, jakim jest kryminał. Dla bardziej wymagających czytelników, którzy darzą wielką sympatią tego typu literaturę, może się wydać ona zbyt przewidywalna, ale na pewno się nie zawiedziecie.


Za książkę dziękuję wydawnictwu Literackiemu!

1 komentarz: